APK. Moderne electronica. Onderdelen. Onderhoudsbeurten. Schadeherstel. De winterband. Distributieriem. Airco.

Eén van de belangrijkste onderdelen onder de kap van uw auto is de distributieriem. Niet tijdig vervangen van dit onderdeel betekent de motor in de soep met zeer hoge reparatiekosten als gevolg. Tijdig en vakkundig laten vervangen is dus een must. Voor de technici: een distributieriem is vaak een getande, rubberen riem die in de motor van de auto de verbinding vormt tussen de krukas en één of meerdere nokkenassen. De krukas beweegt via de drijfstangen de zuigers en de nokkenas opent en sluit de in- en uitlaatkleppen van de cilinders.
Professionele autotechnicus
Het is onmogelijk om zelf na te gaan of een distributieriem aan vervanging toe is. Het vervangen van een distributieriem is een tijdrovende klus die secuur moet worden uitgevoerd. De professionele autotechnicus van autobedrijf Spijker, aangesloten bij BOVAG draait er echter zijn hand niet voor om.

Vervanging
Uw onafhankelijke autobedrijf weet exact bij welke kilometerstand de distributieriem van uw auto vervangen dient te worden. Het is niet verstandig deze kilometerstand te overschrijden: maak daarom tijdig een afspraak bij autobedrijf Spijker. Rijdt u weinig kilometers? Dan is het toch verstandig om de riem na vijf à zes jaar te vervangen, omdat deze geleidelijk uitdroogt. Ook al is de kilometerstand voor vervanging nog niet bereikt. Vraag ernaar bij autobedrijf Spijker, zij kunnen deze diagnose voor u stellen.

Slijtage
Niet alle automerken en -types hebben een rubberen distributieriem. Er zijn merken die de voorkeur geven aan een ketting met tandwielen. Een rubberen distributieriem heeft als voordeel dat hij veel lichter is, geen smering nodig heeft en amper geluid veroorzaakt. Daar staat tegenover dat een rubberen riem slijt, door het draaien en in de loop van enkele jaren ook wel door uitdroging. Daarom bepaalt de autofabrikant dat de rubberen distributieriem regelmatig vervangen moet worden. Bij niet tijdig vervangen is de kans groot dat de riem breekt: de zuigers kunnen dan in aanraking komen met de kleppen. Een prijzige reparatie is het vervelende gevolg.
Home. Ons Bedrijf. Het onderhoud. Occasion. Vraag & Antwoord. Winterbanden . Fabrieksgarantie. Contact & route.